ΓΟΡΓΟΠΟΤΑΜΟΣ

Με συνολικό μήκος 8 χιλιομέτρων, ο Γοργοπόταμος είναι ποταμός του νομού Φθιώτιδας που πηγάζει από την Οίτη και ρέει προς τον κάμπο του Σπερχειού. Η ανατίναξή της γέφυρας του Γοργοποτάμου υπήρξε κορυφαία αντιστασιακή πράξη κατά τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής και αποτέλεσμα της συνεργασίας του ΕΛΑΣ και του ΕΔΕΣ, υπό την υψηλή καθοδήγηση βρετανών κομάντος. Η επιχείρηση αρχικά σχεδιάστηκε στο Συμμαχικό Στρατηγείο στο Κάιρο. Το σχέδιο συνίστατο στην ανατίναξη μιας από τις τρεις γέφυρες Παπαδιάς, Ασωπού και Γοργοποτάμου οι οποίες βρίσκονται στον ορεινό όγκο του Μπράλλου και πάνω από τις οποίες διέρχεται η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Αθηνών, η μοναδική αξιόπιστη δίοδος προς τα λιμάνια της Νότιας Ελλάδας. Η αχρήστευσή της θα προκαλούσε τη διακοπή του ανεφοδιασμού της γερμανικής στρατιάς του Ρόμελ στη Βόρειο Αφρική λίγο πριν τη Μάχη του Ελ Αλαμέιν. Τη νύχτα της 5ης Νοεμβρίου 1942, 150 άνδρες (86 του ΕΛΑΣ, 52 του ΕΔΕΣ και 12 βρετανοί κομάντος) επιτέθηκαν στη φρουρά 100 Ιταλών και 5 Γερμανών στρατιωτών στα δύο άκρα της γέφυρας ως αντιπερισπασμό την ώρα που οι κομάντος θα τοποθετούσαν εκρηκτικά με σκοπό την ανατίναξη της γέφυρας. Η ανατίναξη ήταν από τις μεγαλύτερες πράξεις δολιοφθοράς κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, υπήρξε η μεγαλύτερη αντιστασιακή πράξη στην οποία συμμετείχαν ενωμένες οι ελληνικές αντιστασιακές ομάδες, προκάλεσε τον θαυμασμό όλης της κατεχόμενης Ευρώπης και έδωσε κουράγιο στον δοκιμαζόμενο ελληνικό λαό.

GORGOPOTAMOS

With a total length of 8 km, Gorgopotamos river is located in the prefecture of Fthiotida, which originates from the Mount Oiti and flows towards the Sperchios plain. The sabotage mission of the bridge of Gorgopotamos was a top act of the Greek resistance during the German occupation and the result of the cooperation of ELAS and EDES, led by British commandos. The operation was originally planned at the Allied Headquarters in Cairo. The plan consisted of blowing up one of the three bridges of Papadia, Asopos and Gorgopotamos which are located in the mountainous area of Brallos, where the Thessaloniki-Athens railway line runs on, the only reliable route towards the ports of southern Greece. Its sabotage would have caused the interruption of the supplying of the Rommel’s German army in North Africa just before the Battle of El Alamein. On the night of 5 November 1942, 150 men (86 ELAS, 52 EDES and 12 British commandos) attacked the garrison of 100 Italian and 5 German soldiers located at both ends of the bridge as a diversion while the commandos were setting explosives to blow up the bridge. The blowing up was one of the greatest acts of sabotage during World War II, it was the greatest act of the Greek resistance where all groups participated united, and caused the admiration of all occupied Europe and filled the suffering Greek population with courage.